Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.10.2013 21:45 - Още нещо за деня на народните будители-1 ви ноември
Автор: bogomil Категория: Политика   
Прочетен: 11687 Коментари: 4 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
ЗА НЕОБХОДИМОСТТА ОТ СРАВНИТЕЛНА ОБЕКТИВНА ОЦЕНКА НА ПОСТИЖЕНИЯТА НА ДЕМОКРАЦИЯТА, С ТЕЗИ ОТ ЕПОХАТА НА АНАТЕМОСВАНИЯ СОЦИАЛИЗЪМ               Наближават 25 години от разделната 1989 г. Това са години на един все още незавършен преход към новата обществено икономическа, политическа система на управление на обществото, опираща се на демокрацията. Пътят към истинската градивна демокрация се оказа много дълъг. Една част от съвременната младеж, бъдещето на страната, или е била неродена, или е била в невръстните си нищо не помнещи и неразбиращи събитията детски години. Немалко анализатори, нагаждащи се към новите политически условия и правила на поведение, диктувани от принципите на класическата демокрация се опитват да представят днешните едва ли не големи постижения на демократична България като значим успех. Нещо повече, някои от идеолозите на т.н. „нежна революция”, като президента Желю Желев, се опитват в средствата за масова информация (БНТ1) да убедят зрителите и слушателите, избирателите и обществото, в несъществуващия „мит за разрухата”, в преходния период, извършена основно от радетелите на тогавашните демократични сили и техните копнежи. Според него за разрухата се говори още от времето на Тодор Живков. И дава пример, цитирайки неговото заключително слово на 10 ноември 1989 г. с думите; ”Изчерпа се тоя модел на социализма. Сега нищо не става,...руши се, руши се, руши се, руши се, руши (5 пъти повтаря думата „руши се”) и няма сила да спре това”. С други думи вината за разрухата е тоталитаризма и анатемосвания социализъм. Независимо от това, реалната действителност и фактите показват, че „ разрухата” при социализма е била нищожна, много по-малка, спрямо последвалата я, в годините на прехода и демокрацията. Най-общото доказателство е това, че държавата и народът ни не са били в незавидното положение, в което изпаднаха. Подобни изказвания, свързани с постиженията в условията на българската демокрация прави и настоящият президент Плевнелиев, поместени в Интернет - Фейсбук. Такива идейни изказвания се подхващат от не малкото необективни и недобросъвестни анализатори и критици на миналото ни. Използват се внушения и от не винаги обективните обнародвани социологически проучвания. Всичко това,  несъмнено се отразява изключително вредно на младежта, защото тя много лесно се подава на манипулация и внушения, с умишлено настройване и публично представяне на невероятно тежкия живот при безвъзвратно отминалия т.н. „реален социализъм”. Непрекъснатото, тенденциозно политическо манипулиране и обработване съзнанието на подрастващото поколение, го обърква и то търси една незсъвместима с анатемосваната отминала епоха нова система на управление, без да е наясно каква точно трябва да бъдя тя. Оная част от населението, която помни тия времена основателно се възмущава на подобна манипулация и промиване на мозъците, извършвани от някои неясно как „преуспяли” и лично заинтересовани коментатори и анализатори, търсещи изява, развитие и лични дивиденти, забогатяли индустриалци и фермери, политици, натрупали за този период на прехода завидни богатства. Такава манипулация настройва младежта срещу ония, които добре познават миналото, срещу нейните родители, дядовци и баби... Резултатът е разделение на обществото, протести, стачки, демонстраци, спъващи нормалното функциониране на държавата, на нейните институции и на нормалното управление. Разбира се протестите в различните техни форми на изява са необходими, те са атрибут на демокрацията, но би трябвало да се прибягва до тях, когато назреят някои нерешени проблеми на управляващите, а не от първия ден на управлението.             Някога, по време на социализма в учебниците и в средствата за масова информация беше нещо обикновено показването на сравнително съпоставяне на постиженията, след 1944 г. с тези преди военната 1939 година. В началото по някои показатели, след войната се публикуваше застой и упадък, но с фактите, аргументирано се доказваше постепенното догонване и надминаване на резултатите от предвоенната година. Това мобилизира народа и неговите трудови действия. Фактите са най-убедителните пропагандатори на достиженията или на застоя и упадъка, във всички области на материалния, социален и духовен живот на дадена обществено икономическа форма на управление на обществото.  Правеха се и се обнародваха сравнителни съпоставки, на базата на факти и аргументи с използването на качествени и количествени оценки, свързани с развитието на селското стопанство, земеделието и животновъдството, с индустриалното производство и всички негови клонове, образованието, медицината, социалното осигуряване, науката, културата и изкуството, сигурността и т.н. Подобни сравнителни данни по най-категоричен начин показват евентуалното развитие, прогрес или регрес-упадък. Сега се говори и пише само колко сме затънали, че дъното още не се вижда и т.н. Когато се пише за историческото минало, това не означава, че се търси пропаганда, целяща реставрация на социализма, а признание на някои негови достижения, които биха могли да бъдат използвани като база, за да се върви към по нататъшно развитие, напред и нагоре. Съвременните бай ганьовски борци за власт несъмнено се чустват в свои води и много лесно си позволяват да манипулират и заблуждават много кратно преобладаващото крайно обедняло българско население. И това се върши напълно съзнателно, с цел затвърждаване на своето господстващо положение, да диктуват своята воля, да привличат на своя страна обърканата част от избирателите, на протестиращите и преди всичко на подрастващото поколение. Показателен е случаят със студентската окупация на Софийския университет от началните около 20 души, и опитът за разрастване на окупацията с призива към другите висши учебни заведения да ги последват с цел сваляне на правителството. А добре се знае и помни, че през 1997 г., правителството на Жан Виденов бе свалено от младежта и студентите. Не случайно ”окупаторите” търсят одобрението и подкрепата на хората вън от университета, на другите ВУЗ. Погледнато от към действителната, истинна страна, студентите би трябвало да бъдат правилно и точно информирани от техните преподаватели, за някои от безвъзвратно разрушените не малко достижения на социализма, да им разясняват усилията на настоящия парламент и правителство, работещи при изключително тежки условия, диктувани с деструктивното поведение и пречки на опозицията, с непрекъснатите, станали вече безлични улични протести, започнали веднага след изборите през май 2013 г. Не буди никаво съмнение обстоятелството; независимо от техните изявления, че никой не им влияе от вън, протестът с окупацията на Софийския университет от студентите, ако действително не са били подтикнати и стимулирани от някои външни сили, може да се очаква неизбежното да бъде яхнат от някои заинтересовани политически партии и други сили, борещи се за власт, а не за благоденствието на народа и многострадалното ни отечество, прикривайки се лицемерно под загрижеността към съдбините на народа и държавата.  И ако за своята, макар и не особено подходяща форма на протест в университета, пречеща и на учебния процес, студентите все пак могат да бъдат оправдани, в търсенето на „морални” средства за по-добра форма на обучение, за решаване на техни проблеми и развитие, то техните преподаватели носят цялата отговорност за начина, по който им предлагат преподаваната материя, т.е историческата истина и настоящето, още повече че „окупаторите” получават не само одобрението, но и подкрепата на някои от своите учители. А от днешните студенти ще излязат бъдещите объркани, излъгани и необективно информирани за миналото специалисти; адвокати, журналисти, историци, литератори, които ще поемат щафетата в управлението на държавата и обществото, ще решават съдбините на народ и отечество, ще обучават бъдещите студенти като педагози и преподаватели с една деформирана или изопачена представа за историческата истина. Както се казва „историята е учителка на народите”. Тя ги подготвя за правилно решаване на проблемите на настоящето и чертае насоките на бъдещето, ползвайки се от уроците на миналото.             Без да се впускам в подробности, бих искал да припомня старата мъдрост изразена в сентенцията; ”Когато фактите говорят, боговете мълчат”. Ако фактите с една взета за базисна година от епохата на непрекъснато анатемосвания социализъм, се сравнят с достиженията на демокрацията и бъдат представени на обществото, то много лесно ще определя и своето гражданско поведение и по лесно може да бъде ориентирано и мобилизирано в решаването на неизбежните предизвикателства и възникващи проблеми..  Голяма част от зародилото се гражданско общество, особено младежта не знае и не е наясно с подобни сравнителни данни. Който и сектор да вземем от материалния, социален и духовен живот, ще видим необичайната разруха, резултат от внедряването в практиката на своеобразната побългарена формула на демокрация, от отявлените и непримирими противници на миналото. Въпреки недостатъците на безвъзвратно отминалата епоха на социализма, българският избирател, и обществото ни се нуждаят от такива сравнителни, коментирани и анализирани цифрови данни, свързани със състоянието и нивото на развитие на; енергетиката, електрониката, металургията, машиностроенето, химическата индустрия, хранително вкусовото и селкостопанско производство – производството на зърно, плодове зеленчуци, с обработваемата земеделска площ, с оценка на броя животни (овце, кози, коне и други животни), на състоянието на  образованието, неграмотността, броя на училищата, на висшите учебни заведения, качеството на образованието, спортта, медицината, броя на болниците и другите лечебни заведения, почивните станции и др. , всички те определящи стандарта на живот. Необходими са сравнителни числови данни за броя на специалистите със средно специално образование и с висше образование подготвяни за съответните горепосочени сектори. Би могло ясно да се охарактеризират достиженията, свързани с безплатното образование и с безплатната медицинска помощ и редица други области. Обществото ни, предимно подрастващото поколение, младежта и днешните студенти имат нужда да бъдат запознати с подобни сравнителни характеристики съпроводени с посочване на неоспорими числови данни, отнасящи се и до науката, културата, изкуството,  социалното и пенсионно осигуряване, съотношението между най-високата и най- ниската заплата (поучавайки се например от опита на просперираща Финландия). Същото се отнася и до дисциплината и спазването на правилата на обществения ред и сигурност, диктувани от демокрацията, до престъпността, кражбите, убийствата, корупцията, проституцията, агресивността и т.н.... Това би спомогнало за правилна ориентация на подрастващото поколение, което е склонно да приеме предлаганите му деформирани форми на пропаганда, диктувани от разни недостатъчно добросъвестни коментатори, анализатори и критици на миналото, търсещи лична изява или дивиденти. Това би оформило правилно и възгледите на гражданското общество, на оная част от протестиращите срещу правителството и станалите вече банални изтъквани грешки на упраляващите партии, представени в парламента. Това би спомогнало за преодоляване на разделението на обществото на „протестиращи” и „контрапротестиращи” и би създало по-благоприятна обстановка на управлението, проявяващо политическата воля да измъкне страната от незавидното положение на опашката на страните в обединена Европа. Тогава и гражданското общество би подкрепяло всяко правителство в полаганите от него усилия за достигане и надминаване на равнището спрямо базисната година от историческото минало на 20 век. Каквито и недостатъци да се посочват на безвъзвратно отминалата епоха на социализма, колкото и тя да се оплюва, нашата страна не е изпадала в такова унизително и незавидно положение, въпреки неимоверните усилия на управляващите да ни измъкнат от пропадането към дъното. Такава сравнителна характеристика би показала в кои направления има прогресивно и успешно развитие и в кои сектори има проблеми, които дърпат обществото и държавата назад, за да бъдат определени за приоритетни. Впрочем компетентните експерти в съответните институции и органи на властта са наясно с диагнозата и с повдигнатите въпроси, но те би трябвало да станат достояние на целокупния български народ, за да могат да получат разбиране и подкрепа. Тогава вероятно и управлението би било по-добро и лесно, а резултатите от него по-ефективни. Гаранция за това е едно от най-значимите постижения на демократичната форма на управление - свободата на обективното, аргументирано с факти, коректно и убедително слово и печат, тяхната неоспорима сила и въздействие в положително и резултатно прогресивно развитие на държавата в полза на народа.  Когато сравнителните данни покажат по-добри резултати, в начачалото поне в основните сектори на материалния, социален и духовен живот, тогава огромната обедняла част от обществото ще повярва и ще започне да разбира истинските възможности на демокрацията, тогава тя ще бъде приета и желана. При това много от недостатъците на отминалата епоха ще бъдат забравени и загърбени, а достиженията на анатемосвания социализъм ще могат да бъдат възродени и използвани в условията на демокрацията и съществуващата в обединена Европа обществено икономическа система, ако те бъдат предоставени пред обществото от съответните компетентни, изследователи и специалисти правилно, коректно, убедително, аргументирано, конструктивно и градивно. Безспорно съпротива ще има и то предимно от борещите се не за благоденствие на народа и отечеството, а от малката част силни и богати, стремящи се към власт, управление,  господство и охолен живот, мислейки се за богоизбрани.. Тогава правилно ориентираното гражданско общество ще може да оказва много по-ефективно и истинско противодействие на това малцинство, с всички позволени демократични средства...                                                                          Подготвил;д-р Богомил Великов Колев                    



Гласувай:
5



1. kleopatrasv - Честит празник на Народните буд...
01.11.2013 12:51
Честит празник на Народните будители!
Много нови вдъхновения и творчески успехи ти желая от сърце!
(Чакам излизането на пазара на новата ти книжка...
цитирай
2. bogomil - Благодаря на kleoatrasv
01.11.2013 15:01
Мила Клео,
Благодаря ти за поздравленията и хубавите пожелания свързани с чисто българския и общобългарски праник на народните будители. Поздравявам те с поредната ти публикувана книжка. Ти си невероятно плодотворен автор! Възхищавам се на упоритостта, последователноста и богатството на твоето творчество, което се приема много добре от твоите читатели, приятели фенове и безспорно ги обогатява духовно... Смея да те нарека съвременен народен будител. За съжаление аз още съм в очакване на някои благодетели-спонсори. Ако тук не стане ще опитам в чрез една българска колония в чужбина.
Желая ти нови творески успехи на духовното поприще!
с поздрав, уважение и най-добри пожелания
www.bogomil.blog.bg
цитирай
3. magnoliya - Днес е денят на народните будители. ...
01.11.2013 21:02
Днес е денят на народните будители.
Честит празник на всички, които празнуват днес!
Много интересен постинг!
Поздрави!
цитирай
4. bogomil - Благодаря Магнолия
02.11.2013 06:28
Многоуважаема Магнолия,
Благодаря ви за коментара и поздравленията по случай чисто българския празник на народните будители. Ние българите имаме два празника посветени на духовността; празникът на славянската поисменост, буквите и култура-24 май и този на будителите-1 ноември. Такива празноци другите народи нямат. И днес повече от всякога милото ни отечество многострадалния народ български има неотложна нужда от кристално чисти родолюбиви българи, които да подържат духа ,куража, вярата и надеждата, и да показват със силата на словото светлия път към един по-справедлоив свят.
с поздрав,уважение и най-добри пожелания

www.bogomil.blog.bg
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogomil
Категория: Други
Прочетен: 2026733
Постинги: 452
Коментари: 1153
Гласове: 1970
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031